T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
TRABZON / ORTAHİSAR - Aydınlıkevler İmam Hatip Ortaokulu

e-Güvenlik / e-Safety Label

Şbt

Yıllık müfredat ve planlarımızda yer alan kazanımlar doğrultusunda e-Güvenlik ve Güvenli İnternet Kullanımı konusunda öğrencilerimize eğitimler vererek farkındalık oluşturmaya çalışıyoruz. 

Emeği geçen öğretmenlerimize teşekkürlerimizi sunarız.

 

 

Şbt

e-Güvenlik çevrimiçi ortamda güvende kalma ve çocukların internet kullanımının getirdiği çeşitli siber sorunlardan korunması için alınan önlemleri sağlamayı ifade eder. E-Güvenlik ifadesi aynı zamanda "internet güvenliği", "çevrimiçi güvenlik" veya "web güvenliği" olarak da adlandırılabilir.

 

e-Güvenlik, dijital dünyada çocukları ve gençleri korumakla ilgilenir ve yeni teknolojileri olumlu yönde kullanmanın önemini vurgular. E-Güvenlik, kısıtlamadan ziyade riskler ve faydalar hakkında eğitimle ilgilidir, böylece çevrimiçi olarak kendimize güvenebiliriz. E-Güvenlik, çocukları hem okul içinde hem de okul dışında daha güvenli çevrimiçi davranışlar geliştirmeleri için destekler.

Şbt

İnsanlar ve teknoloji, günümüz dünyasında çoğu kez ayrılamaz bir ikilidir. İnternet kullanımı artarken, güvenli kullanımı konusu da önem kazanmaktadır. Güvenli bir ortam sağlamak için, risklerin çeşitlerini ve sıklığını ve bunları azaltmak veya daha da güvenli ortamları bulmak için çözümleri aramamız gerekir.

 

Çevrimiçi ortamda karşılaşılan riskler konusunda daha genç kullanıcılar için daha güvenli bir internet sağlamanın yolları ile ilgili önemli miktarda araştırmalar yapılmıştır.

Şbt

E-Güvenlik Eylem Planımıza Göre;

* Okulumuz Öğrencileri İzinsiz Bir Şekilde Cep Telefonu Ve Taşınabilir Aygıt Kullanamazlar.

* T.C Anayasasına, Milli Eğitim Bakanlığımızın Protokollerine,

* e-safety Hareket Eylem Planımız,

* Çocuk Hakları Beyannamesine,

* Avrupa İnsan Hakları Beyannamesine Göre;

Okul İdaresinden İzinsiz Fotoğraf Çekemi Ve Görüntü Kaydı Yapmak Yasaktır.

Şbt

Merhaba arkadaşlar,

İnternet uçsuz bucaksız ve zenginliklerle dolu bir dünyadır. Bazen ödevlerimi İnternet üzerinden yapıyorum. İnternet üzerinden yeni bilgiler öğreniyor, akrabalarım ve arkadaşlarımla konuşuyorum. Fakat İnternetteki tehlikelerden de korunmak için bazı şeylere dikkat ediyorum.

Şbt

AMAÇ: 

Aydınlıkevler İmam Hatip Ortaokulu,  bilgisayarlar, tabletler, cep telefonları veya oyun konsolları ile dijital dünyada yer alan çocukların ve yetişkinlerin korunması için çevrimiçi güvenliğin (e-Güvenlik) vazgeçilmez bir unsur olduğuna inanmaktadır.

Okulumuz, internetin ve bilgi iletişim teknolojilerinin günlük yaşamın önemli bir parçası olduğuna inanır.

Okulumuz, eğitim standartlarını yükseltmek, başarıyı teşvik etmek, personelin mesleki çalışmalarını desteklemek ve yönetim işlevlerini geliştirmek için kaliteli internet erişimi sunma yükümlülüğüne sahiptir.

Okulumuz, e-güvenlik çalışmaları ile internet, akıllı tahta, bilgisayar, diz üstü bilgisayar ve cep telefonlarını kullanırken; öğrencilerin, velilerin ve öğretmenlerin korunmasını amaç edinmiştir. 

İnternetin ve teknolojinin yaşamın önemli bir parçası olması sebebiyle, herkes, riskleri yönetme ve strateji geliştirme yöntemlerinin öğrenilmesi konusunda bilinçlendirilmelidir. 

Politikamız, yöneticiler, öğretmenler, veliler, tüm personel ve öğrenciler için hazırlanmış olup, internet erişimi ve bilgi iletişim cihazlarının kullanımı için geçerlidir.

 

KAPSAM: 

Bu politika, yöneticiler, öğretmenler, destek personeli, öğrenciler ve ebeveynler için hazırlanmıştır. Tüm bu unsurlar paydaş olarak nitelendirilir.

Bu politika, uzaktan erişim dahil internet erişimi ve kişisel cihazlar da dahil olmak üzere paydaşların tüm iletişim cihazlarının kullanımını kapsar.

Şbt

Amaç

KabulEdilebilir Kullanım Politikasının amacı, Kurum personelinin sistem, bilgi vevarlıkların gizlilik, bütünlük ve erişilebilirlik özelliğini garantilemek için yapması veuymasıgereken işkurallarını kendilerine iletmektir.


Kapsam

Bu politika;Kurum personeli ve Yükleniciler için olup tüm kurum bilişim etkileşimlikritikbilgi varlıklarını kapsar.

Şbt

Günümüzün çocukları ve gençleri birçok yetişkinin büyüdüğü dünyadan farklı bir dünyada yetişmektedir. Bilgi iletişim teknolojilerinin sürekli ve hızlı şekilde değiştiği ve yenilendiği bu dünyada, çocukların ve gençlerin teknolojiyi yoğun şekilde kullanmaları ve zamanlarının çoğunu çevrim içi olarak geçirmeleri nedeniyle ailelerin rolleri değişmektedir. Çocuklarına karşı olan temel ailevi sorumluluklarının yanı sıra aileler çocuklarına olumsuz internet alışkanlıkları edinmemeleri, teknolojiyi eğitimlerini destekleyici şekilde üretken ve uygun şekilde kullanmaları, dijital sınırlarda güvenli şekilde gezinmeleri, temel siber yaşam becerilerini edinmeleri ve sorumluluk sahibi küresel dijital vatandaşlar olarak yetişmeleri için rehberlik etmelidir.

Çocukların gelişimleri ve çağın gereklerine uyumları için çocukların İnternete erişimlerini yasaklamak etkili bir yöntem değildir. Önemli olan onların birçok avantajı bulunan teknolojiyi ve İnterneti etkili, verimli, uygun ve sorumlu bir şekilde nasıl kullanabilecekleri konusunda yol gösterici olmaktır. Çocuklarınızın çevrim içi aktivitelerini takip etmeli, uygun seçimler yapmaları ve yaptıkları seçimlerin sonuçlarının farkına varmalarını sağlamalı, hem kontrol hem de nasihat eden olmalısınız. Nasıl ki çocuklarımıza karşıdan karşıya geçerken iki tarafa bakmayı, yüzmeyi, bisiklete binmeyi öğretiyorsanız, dijital dünyada güven içinde dolaşmaları için bilgi iletişim araçlarını ve İnterneti güvenli şekilde nasıl kullanabileceklerini de öğrenmeye ihtiyaçları bulunmaktadır.

Şbt

Özellikle akıllı telefonların, tabletlerin ve ileri teknolojinin günlük rutinimizde edindiği yer büyüdükçe, internet ve sosyal medya araçlarının kullanımı her yaştan kitleler için erişilebilir hale gelmektedir.

Yapılan araştırmalar, sosyal medya kullanımının artışının, insanları sanal ortamlarda ilişki kurmaya ve gerçeklikten uzak, yapılandırılmış kimlikler oluşturmaya yönlendirdiğini ortaya koymaktadır. Sosyal medya bağımlılığı artık çocuklarda daha sık gözlemlenmekte, bu konuda ailelerin kurallar koymak yerine çocuklarla karşılıklı iletişimi güçlendirmek adına anlaşmaya dayalı sözleşmeler yapmaları gerekmektedir. 

Şbt

Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 20 nci maddesinde: "Herkes, kendisiyle ilgili kişisel verilerin korunmasını isteme hakkına sahiptir. Bu hak; kişinin kendisiyle ilgili kişisel veriler hakkında bilgilendirilme, bu verilere erişme, bunların düzeltilmesini veya silinmesini talep etme ve amaçları doğrultusunda kullanılıp kullanılmadığını öğrenmeyi de kapsar" ve 41 inci maddesinde: "Devlet, her türlü istismara ve şiddete karşı çocukları koruyucu tedbirleri alır."

 

Çocuk Haklarına Dair Sözleşmenin 19 uncu maddesinde "Bu Sözleşme' ye taraf Devletler, çocuğun ana–babasının ya da onlardan yalnızca birinin, yasal vasi veya vasilerinin ya da bakımını üstlenen herhangi bir kişinin yanında iken ... her türlü istismar ve kötü muameleye karşı korunması için; yasal, idari, toplumsal, eğitsel bütün önlemleri alırlar." ve 29 uncumaddesinde "taraf devletler çocuk eğitiminin çocuğun kişiliğinin, yeteneklerinin, zihinsel ve bedensel yeteneklerinin mümkün olduğunca geliştirilmesi amacına yönelik olmasını kabul ederler."

 

1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun Genel Amaçlar başlıklı 2 nci maddesinin ikinci fıkrasında Türk Millî Eğitiminin Genel Amacı, "Türk Milletinin bütün fertlerini; Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek." şeklinde hükümlere yer verilmiştir.

 

Ayrıca 5237 sayılı Türk Ceza Kanunun 135 inci maddesinde: "Hukuka aykırı olarak kişisel verileri kaydeden kimseye altı aydan üç yıla kadar hapis cezası verilir.", 136 ncı maddesinde: "Kişisel verileri, hukuka aykırı olarak bir başkasına veren, yayan veya ele geçiren kişi, bir yıldan dört yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.", 137 inci maddesinde: "(1) Yukarıdaki maddelerde tanımlanan suçların;

 

a) Kamu görevlisi tarafından ve görevinin verdiği yetki kötüye kullanılmak suretiyle,

b) Belli bir meslek ve sanatın sağladığı kolaylıktan yararlanmak suretiyle,

işlenmesi hâlinde verilecek ceza yarı oranında artırılır.", 138 inci maddesinde: "Kanunların belirlediği sürelerin geçmiş olmasına karşın verileri sistem içinde yok etmekle yükümlü olanlara görevlerini yerine getirmediklerinde altı aydan bir yıla kadar hapis cezası verilir" ve 138 inci maddesinde de "Kişisel verilerin kaydedilmesi, verileri hukuka aykırı olarak verme veya ele geçirme ve verileri yok etmeme hariç, bu bölümde yer alan suçların soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlıdır. " şeklinde düzenlenme yapılmıştır.

Şbt

Okullarımız, öğrencilerin sosyalleştiği, bilgi ve beceriler kazandığı ve tüm yönleriyle hayata hazırlandığı kurumlardır. Zamanlarının çok büyük bir kısmını okullarda geçiren öğrencilerimizin mutlu, başarılı bir eğitim ortamı ve öğrenme süreci geçirmeleri hedeflenmektedir.

Bu amaçla, okullarımızda sağlıklı ve güvenli bir eğitim öğretim ortamı oluşturulması için gerekli koruyucu ve önleyici tedbirlerin aksatılmadan alınması, velilerimizin gönül rahatlığıyla çocuklarını okullara göndermeleri önem arz etmektedir.

Okul yönetimlerince, bina ve eklentilerde yürütülen faaliyetler ile öğrencilerin okula ulaşımları esnasında oluşabilecek her türlü tehlike ve riskleri ortadan kaldırma hususunda ilgi (a) Kanun, ilgi (f) ve (g) emirlerde gerekli hassasiyetin sağlaması açıkça belirtilmektedir

Öğrencilerimizin okul bina ve eklentilerinde, çevresinde, eğitim ortamlarındaki muhtemel tehlike ve risklere karşı koruyucu ve önleyici tedbirin aksatılmadan alınması, ilgide kayıtlı mevzuat ve emirler doğrultusunda, aşağıda yer alan hususlara dikkat edilerek süreçlerin yönetilmesi gerekmektedir.

Şbt

Ülkemizde de okulların e-Güvenlik alanında politikalarını oluşturdukları ve eylemsel olarak çevrim içi ve çevrim dışı uygulamalarını gerçekleştirdikleri "e-Güvenlik etiketi hizmetleri değerlendirme ve akreditasyon aracı" olan eSafety Label portalı gün geçtikçe daha fazla okulun sisteme dahil olması ile büyük bir hızla gelişiyor.

eSafety Label hakkında tüm detayların anlatıldığı bu eğitim çalışmasında 12 eğitim modülü bulunuyor.

Bu modüller:

Modül 1: eSafety Label Nedir?

Modül 2: Güvenlik Etiketi Basamakları

Modül 3: eSafety Label Portalı

Modül 4: eSafety Label Sistemine Kayıt

Modül 5: Değerlendirme Formu

Modül 6: Kaynaklar Bölümü

Modül 7: Vaka İncelemesi Bölümü

Modül 8: Okul Aksiyon Planı

Modül 9: eSafety+ Hakkında

Modül 10: Forum Bölümü

Modül 11: eTwinning ve eSafety Label

Modül 12: eTwinning School için eSafety Label

"Meraklı, yaratıcı, sürekli öğrenen, kılavuzluk yapan, kendini sürekli öz değerlendiren, 21. Yy bilgi ve becerilerinden haberdar, teknolojiyi araç olarak kullanmayı bilen, global vatandaşlık kavramını hisseden, öğrencileri kendi kendilerine öğrenmeye doğru yönelten, öğrenen kuşakları iyi tanıyan ve analiz eden, işbirlikçi çalışmayı önemseyen ve geleceğe dokunmanın yolunun düşünce gücü özgür, hayal gücü geniş, değerler kavramını özümsemiş bireylerden geçtiğinin farkında olan, bilgiyi paylaşmayı seven bir eğitimci ya kesinlikle bir eTwinner'dır veya eTwinner olmalıdır."

 

eSafety Label platformunun anlatıldığı bu çalışmanın tüm öğretmenlere yararlı olması dileğiyle...

Şbt

eSafety Label Nedir?

 

Her geçen gün önemi daha iyi kavranan e-Güvenlik kavramı artık dijital ortamda bireysel güvenlikten öteye giderek, kurumların ve ülkelerin politikalarına dahil olmuştur. Çevrim içi olarak eSafety Label'ın resmi adresi olan www.esafetylabel.eu üzerinden ulaşılan modül, okullar için Avrupa çapında bir akreditasyon ve destek hizmetidir. eSafety Label, eğitim ve öğrenim deneyiminin bir parçası olarak çevrim içi teknolojiye güvenli erişim için güvenli ve zenginleştirici bir ortam sağlamayı hedeflemektedir.

eSafety Label web sitesi, öğretmenler, okul müdürleri ve bilişim yöneticileri için önemli bir politika oluşturma merkezidir. Okulların kendi çevrim içi güvenliklerini değerlendirdikleri, iyileştirdikleri ve güçlendirdikleri hareket eylem yapısıdır. Okulların kendi çevrim içi güvenlik altyapısını, politikalarını ve uygulamalarını ulusal ve uluslararası standartlara göre gözden geçirmek eSafetyLabel sayesinde mümkün olmaktadır.

eSafety Label Topluluğu, 38 ülkeden yaklaşık 4.000 öğretmen ve Eğitim Bakanlıkları, üniversiteler, Güvenli İnternet Merkezleri gibi irtibat noktalarını bir araya getiren geniş bir ağdır.

Sürekli gelişen bir kavram olarak e-Güvenlik veya "Çevrim içi güvenlik", kullanıcıların çevrim içi olarak sahip oldukları becerileri, davranışları, eriştikleri içerikleri ve çalıştıkları çevrim içi içeriği kapsamaktadır.

Teknoloji kullanımının yönetilmesine yardımcı olmak isteyen ve okulların bu alanda artan ihtiyaçlarını kabul eden önde gelen teknoloji şirketleri, eğitim bakanlıkları ve Avrupa Okul Ağı güçlerini birleştirip çok paydaşlı bir organizasyon kurmuşlardır. ESafety Label inisiyatifi, 2012 yılında bu ortak taahhütten doğmuştur. 9 Modül 1: eSafety Label Nedir? 10 Proje resmi olarak 2012 yılında güvenli internet gününde başlamıştır. Okulların platformu test ettiği, sürekli artan özellik ve dil sürümlerinin olduğu iki yıllık bir pilot program döneminin ardından okulların geri bildirimleri ve okullara sunulan e-Güvenlik etiketi hizmetleri değerlendirme ve akreditasyon aracı eSafety sisteminin biçimlenmesini sağlamıştır.

Bu test döneminin sonucunda, değerlendirme formunu doldurduktan sonra okulların hem çevrim içi güvenlik durumlarını hem de iyileştirilecek önemli alanları anlamaları için kişiselleştirilmiş eylem planlarına ihtiyaç doğmuştur. Bu ihtiyaç ve yönlendirmelerden yola çıkan eSafety etiketi, Avrupa çapında hem ulusal hem de bölgesel düzeyde daha önce var olan girişimlerle uyumlu olacak şekilde şekillenmiştir.

Projenin geliştirilmesine başlamadan önce, Avusturya, Flaman Belçika, Estonya, İtalya, Portekiz, İspanya ve Birleşik Krallık dahil olmak üzere farklı ülkelerde kapsamlı araştırmalar yapılmıştır. Ülkeler, düşük ve yüksek teknolojiye sahip okulların daha iyi temsil edilebilmesini, çevrim içi yasal ve pedagojik çerçevelerin çeşitliliğini garanti etmek için seçilmiştir. Araştırma, kapsamlı masaüstü araştırmaları ve paydaş görüşmelerini içermiştir.

Şubat 2012'de, European Schoolnet araştırma aşamasını ve Haziran ile Aralık 2011 arasında gerçekleşen portalın özel tasarım sürecini açıklayan bir rapor yayınlanmıştır.

eSafety etiketi, çok paydaşlı bir proje olarak başlatılmıştır. Kaspersky Lab, Liberty Global, Microsoft ve Telefonica gibi birçok önde gelen şirket ve Flaman Belçika, İtalya, Portekiz Avrupa Eğitim Bakanlıkları yardım için okulların artan ihtiyaçlarını kabul ederek

Avrupa Okul Ağı ile güçlerini birleştirmeye karar verdiler. Modül 1: eSafety Label Nedir? Avrupa Okul Ağı ve eSafetyLabel arasındaki konsorsiyum Avusturya, Estonya ve İspanya'daki Eğitim Bakanlıkları ve eğitim kurumları aracılığıyla eylemsel olarak desteklenmiş ve daha fazla Avrupa ülkesine yayılmıştır.

Ülkemizde de okulların e-Güvenlik alanında politikalarını oluşturdukları ve eylemsel olarak çevrim içi ve çevrim dışı uygulamalarını gerçekleştirdikleri "e-Güvenlik etiketi hizmetleri değerlendirme ve akreditasyon aracı" eSafety Labelportalı gün geçtikçe daha fazla okulun sisteme dahil olması ile büyük bir hızla gelişiyor.

eSafety Label platformu eğitim alanında birçok paydaşı ile eğitim alanında işbirliği, güç birliği içindedir. Bu paydaşlardan "EuropeanSchoolNet" eTwinning öğretmenlerinin yakından tanıdığı stratejik ortaktır.

European School Net (Avrupa okul ağı) kapsamında yürütülmekte olan eTwinning, Scientix, Europeana, Safer Internet Day gibi Avrupadaki öğretmenleri de içine alan geniş kapsamlı çalışmalarda e-Güvenlik kavramı oldukça önemsenmektedir.

Şbt

Bu Yönergenin amacı, Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde bulunan bilişim kaynaklarının kullanımına yönelik usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

Bu Yönerge, Bakanlık merkez ve taşra teşkilatındaki tüm personel ile kendilerine herhangi bir nedenle Bakanlık bilişim kaynaklarını kullanma yetkisi verilen paydaş ve konukları kapsar.

Dayanak

Bu Yönerge, 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu, 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun ile 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Şbt

Okulumuz Türkçe Öğretmeni Tuğba KAYA KÜÇÜK yürütttüğü proje kapsamında İnternet Güvenliği ve e-Twinning Etiği Kursu Sertifkasını almıştır. Belge e-Safety Label etiketi almıştır.

Tebrik eder, başarılarının devamını dileriz.